Mistrzostwa Świata Formuły 1 – kompendium wiedzy
Mistrzostwa Świata Formuły 1 to najważniejszy cykl turniejów na świecie w królowej motosportu. W jego ramach poznajemy Indywidualnego Mistrza Świata, a także Mistrza Świata Konstruktorów. Wyłaniany jest on w ramach ponad dwudziestu osobnych wyścigów, podczas których każdy zawodnik oraz zespół gromadzi punkty. Ten, który ma ich na swoim koncie najwięcej po ostatnich odjechanych zawodach, cieszyć się może z tytułu mistrzowskiego, a jego nazwisko okrywa się wieczną chwałą.
Formuła 1 2023
Aktualny sezon F1 jest jego siedemdziesiątą czwartą edycją. Walka o Indywidualne Mistrzostwo Świata odbywa się w ramach dwudziestu trzech osobnych wyścigów. Tytułu z poprzedniego sezonu bronić będzie Max Verstappen. Za sprawą świetnej jazdy Holendra, klasyfikację konstruktorów wygrał jego zespół Red Bull. Przed sezonem odbyły się rzecz jasna oficjalne testy. Zawodnicy przylecieli do Bahrajnu, aby na tamtejszym Bahrajn International Circuit wypróbować ustawienia przed sezonem.
Kalendarz F1 2023
Sezon 2023 będzie najliczniejszym w historii, jeśli chodzi o sumę wyścigów. Kierowcy zmierzą się na 23 torach. Po 41 latach do kalendarza powrócił wyścig o Grand Prix Las Vegas, dzięki czemu w Stanach Zjednoczonych odbędą się aż trzy rundy. Dwie rundy Grand Prix Formuły 1 miały okazję się już odbyć — na początku marca w Grand Prix Bahrajnu najlepszy okazał się Max Verstappen. Dwa tygodnie później cykl przeniósł się do Arabii Saudyjskiej, gdzie najlepszy okazał się kolega z zespołu Holendra — Sergio Perez. Najbliższy wyścig odbędzie się z kolei już na początku kwietnia w Australii. Na stronie obstawiamy.info będzie można znaleźć ciekawe propozycje typów na Formułę 1. Tymczasem przedstawiamy pełny kalendarz sezonu Formuły 1 2023:
1. Grand Prix Bahrajnu – 3-5 marca
2. Grand Prix Arabii Saudyjskiej – 17-19 marca
3. Grand Prix Australii – 31 marca-2 kwietnia
4. Grand Prix Azerbejdżanu – 28-30 kwietnia
5. Grand Prix Miami – 5-7 maja
6. Grand Prix Emilii-Romanii – 19-21 maja
7. Grand Prix Monako – 26-28 maja
8. Grand Prix Hiszpanii – 2-4 czerwca
9. Grand Prix Kanady – 16-18 czerwca
10. Grand Prix Austrii – 30 czerwca-2 lipca
11. Grand Prix Wielkiej Brytanii – 7-9 lipca
12. Grand Prix Węgier – 21-23 lipca
13. Grand Prix Belgii – 28-30 lipca
14. Grand Prix Holandii – 25-27 sierpnia
15. Grand Prix Włoch – 1-3 września
16. Grand Prix Singapuru – 15-17 września
17. Grand Prix Japonii – 6-8 października
18. Grand Prix USA – 20-22 października
19. Grand Prix Meksyku – 27-29 października
20. Grand Prix Sao Paulo – 3-5 listopada
21. Grand Prix Las Vegas – 17-19 listopada
22. Grand Prix Abu Zabi – 24-26 listopada
Uczestnicy cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1
Względem sezonu 2022 doszło również do przetasowań wśród uczestników Mistrzostw Świata Formuły 1. Z cyklem pożegnał się Sebastian Vettel. Utytułowany Niemiec został zastąpiony w zespole Aston Martin przez Fernando Alonso. Miejsce Hiszpana w dotychczasowym zespole zajął z kolei Pierre Gasly. Francuz na rzecz Astona Martina porzucił z kolei Scuderię AlphaTauri. Tam kierowcą został Nyck de Vries. W innych zespołach zmiany dokonano w McLarenie, gdzie Daniela Ricciardo zastąpił Oscar Piastri. Nicholas Latifi opuścił Williamsa, a w jego miejsce wskoczył Logan Sargeant. Ostatnia zmiana dokonana została w Haasie — tam krytykowanego Micka Schumachera zastąpił Nico Hulkenberg. Lista startowa Mistrzostw Świata w Formule 1 w sezonie 2023 prezentuje się następująco:
1. Oracle Red Bull Racing:
– Max Verstappen (Holandia)
– Sergio Perez (Meksyk)
2. Williams Racing:
– Logan Sargeant (USA)
– Alexander Albon (Tajlandia)
3. McLaren F1 Team
– Lando Norris (Wielka Brytania)
– Oscar Piastri (Australia)
4. BWT Alpine F1 Team:
– Pierre Gasly (Francja)
– Esteban Ocon (Francja)
5. Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team:
– Fernando Alonso (Hiszpania)
– Lance Stroll (Kanada)
Scuderia Ferrari:
– Charles Leclerc (Monako)
Carlos Sainz Jr. (Hiszpania)
7. MoneyGram Haas F1 Team:
– Kevin Magnussen (Dania)
– Nico Hulkenberg (Niemcy)
8. Scuderia AlphaTauri:
– Nyck de Vries (Holandia)
– Yuki Tsunoda (Japonia)
9. Alfa Romeo F1 Team Stake:
– Zhou Guanyu (Chiny)
– Valtteri Bottas (Finlandia)
10. Mercedes-AMG Petronas Formula One Team:
– Lewis Hamilton (Wielka Brytania)
– George Russell (Wielka Brytania)
Formuła 1: Faworyci według Obstawiamy.info
Niemal oczywiste jest, że po swój trzeci z rzędu triumf w cyklu Mistrzostw Świata F1 pędzić będzie Max Verstappen. Holender zadanie ma o tyle ułatwione, że zdążył już wygrać GP Bahrajnu oraz zająć drugie miejsce w Arabii Saudyjskiej. Do najgroźniejszych rywali aktualnego Mistrza Świata należeć będzie rzecz jasna kolega z zespołu, Sergio Perez. Meksykanin może zbuntować się przeciw windowaniu Holendra na mistrza świata, podczas gdy on sam notuje znakomite wyniki. Potwierdzeniem tego zwycięstwo w GP Arabii Saudyjskiej. Do groźnych rywali zaliczyć należy rzecz jasna Hiszpanów. Fernando Alonso dwukrotnie już notował trzecie miejsce. Carlos Sainz z kolei reprezentuje zawsze groźne Ferrari. Jak co roku, uwagę należy skierować w stronę kierowców Mercedesa. Lewis Hamilton ma już niesamowite doświadczenie w F1, zaś George Russell wreszcie może pokazać swój potencjał w mocnym bolidzie. Nie można zapominać o innych uznanych nazwiskach, które często lądują w czołówce. Charles Leclerc, Lance Stroll czy Valtteri Bottas niejednokrotnie będą udowadniać swoje umiejętności na torze.
Oferta na Mistrzostwa Świata F1
Bukmacherzy w Polsce sprawę stawiają jasno — faworytem MŚ F1 2023 jest Max Verstappen. Kurs na jego zwycięstwo w całym cyklu wynosi zaledwie @1.20. Dość wysoko stoją również akcje Sergio Pereza, wycenione na kurs @11, a także Fernando Alonso — kurs @13. Kolejni zawodnicy muszą już mierzyć się z mniejszą przychylnością bukmacherów, wyrażoną w wartościach ponad „naście”. Tym samym następni w kolejce są Lewis Hamilton i Charles Leclerc (obaj kurs @25), George Russell i Carlos Sainz (obaj kurs @50). Kursy wystawione na kolejnych zawodników są już na tyle duże, że bukmacherzy w żadnym stopniu nie wierzą w ich powodzenie. Warto jednak mieć na uwadze, że F1 to sport dość nieprzewidywalny. Zdarzenia na pierwszym łuku, błędy w pit-lane, wyjeżdżający samochód bezpieczeństwa czy po prostu pogoda są w stanie dokonać obrotu zdarzeń o 180 stopni. Nie wydaje się jednak, aby na przestrzeni aż 23 wyścigów główny faworyt mylił się na tyle często, aby nie spełnić scenariusza kreślonego przez znawców F1.